25 augustus 2020 omnom pride caramel chocolade binnenkant

Chocoladeverkopers @ Bol

Vanaf vorig jaar verkopen we, vooral als experiment, ook chocolades via het verkoopplatform van Bol.com.

Sinds we ruim 5 jaar terug begonnen is ons doel altijd geweest om te zorgen dat bijzondere en eerlijke chocolade zoveel mogelijk mensen bereikt.

Het gaat ons niet om meer en meer zelf verkopen, laat staan verdienen. We werken nog altijd beiden part-time (voor het geld, en omdat het leuk werk is) en de chocolade is (hoewel het daarvoor eigenlijk te druk is) nog altijd iets dat we – met liefde – er bij doen.

Bijzondere bean to bar chocolade

Omdat wij geloven in chocolades van kleinere makers, de bean to bar of craft chocolate – of hoe je het ook noemt. Dat meer mensen begrijpen dat chocolade heel verschillend kan smaken door de herkomst, het werk van de cacaoboer (de cacao verbouwen, oogsten, fermenteren, drogen) en de chocolademaker. Dat chocolade geen ‘magisch’ iets is dat uit het niets ontstaat, maar het resultaat van het harde en mooie werk van cacaoboer en chocolademaker samen.

Als meer mensen dat ontdekken, dat chocolade meer kan zijn dan enkel anoniem snoepgoed, dat cacao meer is dan een bulkproduct, dan groeit – denken wij – vanzelf de liefde en het respect voor de chocolade, en denken we dat dat ook een belangrijke bijdrage is voor begrip en respect voor de cacaoboer. En zullen we het evident vinden dat cacaoboeren altijd op z’n minst een leefbaar inkomen verdienen. En eisen we dat van elke chocolade – in de supermarkt en daarbuiten.

Wat dat betreft geloven we dat de kleine chocolademakers, die directer en transparanter handelen, een heel mooi voorbeeld kunnen zijn voor de ‘grote jongens’. Want nee, de Callebaut’s van deze wereld zullen niet hun cacao per zeilschip laten komen zoals Chocolatemakers dat doet. En nee, ze zullen niet altijd direct met de boerencoöperaties zaken doen zoals de kleine makers dat doen – puur door de schaal. Of je één ton cacao verwerkt of duizenden, dat maakt nogal wat uit. Maar wij geloven wel dat als je het gewoon goed kán doen, er weinig reden is dat niet te doen. En dat als er chocolade bestaat die nu al heel anders is, er alle reden is ons daarvoor in te zetten.

Over de grote cacao industrie kunnen we het lang hebben, maar ook kort zijn: er zijn veel beloftes gemaakt, maar er is weinig structureel veranderd. Lees er de rapporten van de Cacao Barometer gerust op na. Ja, het is complex maar dat er al twintig jaar van alles afgesproken wordt (zie het Harkin-Engel protocol uit…2001) en de situatie niet verbetert dan kun je stellen dat het gewoon niet zo werkt. Ondertussen worden er miljardenwinsten gemaakt door de paar grote bedrijven die de cacaosector grotendeels beheren.

Tijd voor iets (radicaal) anders, kortom.

Gelukkig zijn de twee grootste cacaolanden (Ivoorkust en Ghana) inmiddels elkaar wat meer genaderd, en proberen zo een hogere prijs af te dwingen. Niks geks, om te beginnen een ‘Living Income Differential’ van 400 dollar per ton cacao (de cacaoprijs op de wereldmarkt ligt rond 2000 euro).

Ook lijkt de EU welwillend om met wetgeving te komen. Zouden we mooi en belangrijk vinden. Waar de grote chocoladefabrieken nu met trots verkondigen ‘maar liefst 50% van onze cacao is gecertificeerd, zie ons goed zijn’, is het natuurlijk een grote schande. 50% is dan dus zonder enige vorm van certificering, en die 50% is ook nog eens voor een groot deel met certificering vanuit de eigen programma’s, dus niet de onafhankelijke keurmerken. Waarbij ook die keurmerken absoluut nog ver afstaan van een wereld waarin de cacaoboer een eerlijke prijs krijgt en er een halt wordt toegeroepen aan ontbossing, uitbuiting, en alle andere gevolgen.

Merken…of makers

In de supermarkten liggen chocolademerken in de schappen. De chocolademakers zijn de paar enorme concerns. En ja.. daar worden stappen gezet, kijk naar Tony’s en hun missie om de sector ‘van binnenuit’ te veranderen.

Maar wat we juist mooi vinden is dat er buiten de supermarkt een beweging is van chocolademakers. Mensen die zelf de cacao inkopen, en zelf de cacao tot chocolade maken. Die liefde inblazen in het ambacht van chocolade maken in plaats van altijd werken met zakken vol kant en klare chocoladecouverture. Die zelf de cacao inkopen, en daarbij gaan voor kwaliteit en niet de laagste prijs.

Supermarktrepen draaien vrijwel nooit om de smaak van de cacao, maar om de vele toevoegingen. Terwijl cacao juist zo mooi is omdat je er door de herkomst en verwerking zoveel in proeven kan. De ene 70% chocolades is de andere niet. Een chocolade uit Madagsakar is veelal erg fruitig, een chocolade uit Venezuela heeft vaak meer notige tonen. En dan hebben we het alleen nog maar over de herkomst, terwijl het eigenlijk – net als bij wijn – juist nog veel specifieker is. Een cacao uit het Piura gebied in Peru zal absoluut anders zijn dan een uit San Martin. En dan zijn er nog heel veel soorten cacao – ook weer zoals bij wijn, of appels. Cacao is nu eenmaal een vrucht. Cacao die je op verschillende manieren kunt laten fermenteren, drogen en verder malen en roosteren. En daardoor kan elke chocolade weer anders zijn, daardoor is er met aandacht zoveel in te proeven.

Zo krijgt de cacao weer de hoofdrol, in plaats van een bijrol naast heel veel suiker en andere toevoegingen. En in die rol zal cacao weer kunnen schitteren, als nooit tevoren, of zoals heel lang geleden. De wetenschappelijke naam is niet voor niets ‘Theobroma Cacao’, voedsel voor de goden. Wat ons hoeven we er geen goden bij te halen om cacao weer in ere te herstellen, maar onze missie is en blijft om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met hoe bijzonder chocolade kan zijn.

Meer bereik voor eerlijke chocolade

Dit hele verhaal, geeft in ieder geval aan waarom we graag meer mensen met eerlijke bean to bar chocolades in aanraking brengen. Over de chocolades die we verkopen is verder op de site, en elders, nog veel meer te vinden. Maar voor nu wilden we graag iets zeggen over waarom we ook via het Bol.com verkoopplatform een aantal chocolades aanbieden. Dat breiden we later zeker wat verder uit. Via Chocoladeverkopers.nl bereiken we een groot en trouw publiek, en daar zijn en blijven we dankbaar voor, en dat blijft ook absoluut onze focus. Maar het is mooi dat we als we toch aan het inpakken zijn ook de bestellingen via het Bol platform gelijk mee kunnen nemen, en zo nog veel meer mensen mensen… er is zoveel meer dan in de supermarkt. En hopelijk, zullen de meesten blij verrast zijn met de prachtige en complexe smaken, wat lezen over waar de cacao vandaan komt, en misschien kort opzoeken hoe chocolade maken en cacao verbouwen eigenlijk werkt. Wie weet.

Zo is het een mooie plek voor ons voor meer bereik. En kunnen we er gelijk heel wat van leren. We zien het in dezelfde lijn als samenwerkingen met cadeaukaarten, of klantenacties samen met grote bedrijven die we af en toe doen. En natuurlijk de festivals en bedrijven in onze omgeving waar we mee samen werken. Op chocoladefestivasl zijn we ook niet met elke mede-exposant even blij, een cadeaukaart geven we zelf ook niet snel als geschenk. Maar op chocoladefestivals zijn, en cadeaukaarten aanbieden, zorgt wel dat mensen een kans hebben de chocolades die wij aanbieden een keertje te zien en te proeven. En dat telt zwaarder.

Een belangrijke reden is dat we op het platform de producten zetten maar verder alle controle houden. Wij kunnen de klant mailen, en de klant met ons, als er vragen zijn. Wij kunnen de verzendtermijn bepalen die we aangeven. Want we blijven ook wat dat betreft bij ons standpunt: het hoeft allemaal niet altijd snel, snel, snel. Bezorging binnen 24 uur, of dezelfde dag. Het klinkt allemaal leuk, maar het heeft ook grote nadelen, en daar houden we ons ook nu verre van. Daarom blijven we aangeven bij het afrekenen ‘Je krijgt bericht zodra je pakketje onderweg gaat. Meestal snel maar zeker niet altijd op de dag van bestellen, we zijn geen Bol.com

En wie weet, nu we contact met de mensen van het grote Bol.com hebben – kunnen we het eens met ze (en andere grote webwinkels) hebben over of ze in plaats van altijd maar sneller en meer, ook willen nadenken over of dit altijd wel de beste weg is voor de maatschappij. Misschien kunnen ze ook eens over bezorging per fietskoerier nadenken, we zullen als we de kans hebben dat zeker als tip delen.

Wij blijven ondertussen onze oren en ogen open houden, om te kijken of er mooie plekken om bijzondere chocolade in het spreekwoordelijke zonnetje te zetten.

En voor wie ook graag goede chocolade wil verkopen blijven we graag meedenken. via ons artikel over eerlijke chocolade in je winkel hebben we al heel wat mensen kunnen doorverwijzen naar makers & leveranciers.

Want als er één ding is dat we weten: de grote merken als Tony’s kent iedereen, en dat komt ook omdat Tony’s overal ligt. Bij de speciaalzaken, bij Bol, bij de supermarkten. En de speciaalzaken kiezen dikwijls ervoor om dat dan ook maar te verkopen. Want…er is vraag naar, omdat iedereen het kent. En zo versterkt dat elkaar, alleen maar meer en meer. Toen we het begonnen waren kregen we ook dikwijls de vraag ‘verkopen jullie ook Tony’s’. Dat is puur omdat mensen dat kennen. En nergens voor nodig. De kleine eerlijke makers hebben naast geweldige chocolade ook een goed en eerlijk verhaal, en als neer mensen er maar in aanraking mee komen zal het daardoor verder groeien. Niet met als doel dat een van de merken die we verkopen nou gelijk het grootste merk van het land moet zijn, wel zodat meer mensen nadenken over wat chocolade is, wat goede chocolade is, en niet meer telkens onnadenkend een willekeurige reep in een blije wikkel in z’n mandje stopt.

Als mensen bij het kopen van chocolade altijd ook even denken aan de cacao en de cacaoboer, zijn we al een grote stap verder. Als mensen nú goede chocolade kopen, en niet wachten tot de grote fabrieken weer een pietsie eerlijker worden, dan komen we veel sneller

Goede en eerlijke chocolade hoort geen niche te zijn, en we hopen dan ook dat er steeds meer chocoladeliefhebbers & winkels de diversiteit van de kleinschalige bean to bar chocolademakers omarmen.

Wij blijven doen wat we doen, onze webshop blijft wat ‘ie is, en we blijven er voorlopig gewoon lekker part-time naast werken voor het geld.

De webshop blijft uit liefde, en we hopen dat we via de verschillende wegen, of dat nu een bepaald verkoopplatform is, of een cadeaukaart of iets anders, veel nieuwe liefhebbers mogen verwelkomen in de wereld van de bean to bar chocolades.

En of je die chocolade dan bij ons koopt (online of in Nijmegen), bij Chocolatl of Cacaomuseum in Amsterdam the Chocolat Shop in Den haag, of Florentina in Rotterdam of het Cacaolab, of een van de winkels in de het buitenland. Dat maakt ons allemaal niet zo uit.

Wij blijven onze klanten met veel plezier helpen. En blijven warm worden van de mooie reacties. En blijven fietsen. Wij blijven Paul & Emma. We blijven genieten van mooie vlinders, in de buurt de prachtige kleine parelmoervlinder (of de grote Vos) spotten. En genieten van het directe contact met de chocolademakers, en via hen wat we leren over de cacaoboeren, en ze te steunen.

Zoals eerder dat we Mr Cong in de Vietnamese Delta direct via Marou konden steunen met de aankoop van honderden cacao seedlings (baby cacao bomen) na het overstromen van zijn plantage. Met de opbrengst van de actie samen met onze klanten van afgelopen jaar hebben we cacaoboeren in Colombia & Peru kunnen ondersteunen bij de aankoop van beschermingsmiddelen ivm Covid19, ook weer dankzij de directe lijnen.

Dát is wat voor ons het mooiste is, naast de mooie reacties van blije klanten. En daar blijven we ons, gewoon als vanouds, voor inzetten.

Chocoladeverkoper Paul, ook namens Chocoladeverkoper Emma.

Paul & chocolade in de spotlight

De campagne is voor Bol.com bedoeld om nieuwe verkopers met het verkoopplatform kennis te laten maken. En zorgde, mooi voor ons, ook voor veel aandacht voor bijzondere chocolade.

Op heel veel plekken online…

En zelfs langs een aantal snelwegen…

Kort filmpje op Rtl-Z (Humberto Onderneemt)

https://www.youtube.com/watch?v=F8Z22RBkGS4&feature=youtu.be

Langer (leuk) filmpje over ons, van Bol zelf

https://www.youtube.com/watch?v=APK6u3EAZMw&feature=emb_logo

En op de radio (van Npo1 tot Kink Fm tot Veronica tot BNR) :

https://chocoladeverkopers.nl/uploads/Bol_Zakelijkverkopen_2020_V3_NL_Paul_-9db.wav

chocoladeverkopers chocoladerepen logo puur eerlijk lekker webwinkel in goede bean to bar chocolade


Klantenscore 9,6
Verzending altijd € 2,95 (NL).
iDeal, Paypal & meer.


De waardering van chocoladeverkopers.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.6/10 gebaseerd op 1823 reviews.
0.000 items
Inschrijven wachtlijst. Laat je emailadres achter. Je krijgt dan automatisch een mail als deze chocolade weer op voorraad is.