Chocoladeverkopers
9 december 2019 volkskrant craft chocolate artikel bean to bar eerlijke chocolade duurzaam kopen en bestellen

Craft Chocolate in de Volkskrant

zotter congo puur chocolade

Chocoladeverkoper Paul las wat in de krant. Over cacao in Ghana. Een journalist van de Volkskrant schreef een stuk over chocolade uit Ghana. Ze ging kijken bij het cacao verbeteringsprogramma van Mondelēz. Een van de grote chocoladegiganten. Meer van de grote bedrijven zijn hun eigen programma’s gestart om cacao te verduurzamen.

Het artikel sloot af met kooptips voor ‘verantwoorde chocolade’. En daar reageerde Paul op in een ingezonden opiniestuk. (op het blog nog zichtbaar, scroll naar onder / zoek op chocolade) Omdat het wel eens klaar mag zijn met het overslaan van het kleine deel van de chocoladewereld waar dingen nu al zo anders gaan.

Stukje achtergrond: eigen eerlijke labels

De miljardenbedrijven uit de chocoladesector zijn niet gek. Ze hebben liever hun eigen programma ter verbetering. Zo kunnen ze zelf de eisen stellen. En een sticker plakken. En hun cacao tot ‘eerlijk’ uitroepen. Van ‘Cacao Life’ van Mondelez tot ‘Cacao Horizons‘ van die andere chocoladegigant Barry Callebaut. En natuurlijk, ze verbeteren hiermee zaken. En dat is heel fijn. Maar het is ook de keus om níet voor de minimumeisen van fairtrade & biologisch te kiezen. Of veel verder te gaan. Het is de keus van bedrijven om het op hun eigen manier aan te pakken. In hun eigen tempo.

Toen er nog niet tientallen eigen labeltjes waren steigerden de cacaofabrikanten al. Fairtrade chocolade, nee dat kon niet. Want ze konden toch niet bijhouden waar al die chocolade precies vandaan kwam? Toen kwam er het ‘Fairtrade Cocoa Program’. In feite een soort Fairtrade light. Je hoeft niet meer precies te weten welke cacao waarvandaan komt. Er mag toch een labeltje op. Als je als bedrijf 20% fairtrade inkoopt mag je op 20% van je chocoladerepen een faitrade labeltje plakken. Het zogenaamde ‘Mass Balance’ systeem.

Maar ook dat gaat de giganten niet ver genoeg. Liever doen ze alles zelf. Dat is op zich prima, behalve dat de cacaowereld nog steeds hardstikke oneerlijk is. En er al 20 jaar beloftes gedaan worden die keer op keer niet worden nagekomen. Natuurlijk is het fijn dat de industrie de goede kant op beweegt. Voornamelijk door druk van buitenaf, denk aan het welbekende Tony’s Chocolonely die veel doen om het grote publiek te laten weten dat er echt verandering nodig is. Door wél te pleiten voor traceerbaarheid. En een heel belangrijke: voor een leefbaar inkomen voor cacaoboeren.

De grote industrie hield jaren en jaren vol: de prijs is geen probleem, cacaoboeren moeten gewoon meer produceren. Nu is gelukkig het tij op dit gebied gekeerd. De ongelooflijk lage cacaoprijs is een van de grote oorzaken van de vele problemen. Van slavernij tot ontbossing. De cacaoprijs moet omhoog. Als cacaoboeren niet eens een leefbaar inkomen hebben moet dit geen verrassing zijn, daarmee ergerden wij als Chocoladeverkopers ons al jaren dood aan de ontkenningen. Dat wil niet zeggen dat als de prijs verhoogd wordt alle problemen de wereld uit zijn. Er moet meer gebeuren. Maar met de leugen dat cacao eerlijk maken vrijwel niks meer hoeft te kosten kunnen bedrijven inmiddels in ieder geval niet meer aankomen.

Ondertussen pleit zowel de EU als de sector zelf voor regulering. Wetten dus, die het onmogelijk zouden moeten maken om nog oneerlijke cacao te verkopen. Dat zou dan gaan om Europese wetten. En dan is het nog maar de vraag hoe het gaat met handhaving. En bovendien wat de multinationals dan buiten Europa gaan doen. De eerlijkste cacao voor Europa gebruiken en in de rest van de wereld nog maar een aantal jaren wachten op verandering? Maar wie weet, we blijven hoop hebben, kunnen dit soort dingen nu eindelijk wél voor structurele verandering zorgen.

Craft Chocolate: uit de niche

In het ingezonden opiniestuk gaat Paul in op craft chocolate – ook wel ‘bean to bar’ genoemd. Omdat het maar eens klaar moet zijn dat al die chocolademakers overgeslagen worden die nu al zoveel anders doen. Cacao maken in de landen waar de cacao verbouwd wordt, directe lijnen, een écht hogere prijs, hogere kwaliteit. Wat ons betreft…chocolade zoals chocolade zou moeten zijn.

Een van de redenen waarom wij ons hier hard voor blijven maken is dat we geloven dat de opmars van craft chocolate (die we in de VS en Japan al wat breder zien) de grote chocolademakers aan kan sporen tot actie. Want waar de chocoladeschappen in de supermarkt in Nederland olijke kleurtjes en kekke smaakjes hoogtij vieren zou er ook meer aandacht kunnen zijn voor waar precies de cacao vandaan komt. Uit welk land. Van welke coöperatie. Van welke farm. En welke prijs de chocolademaker voor de cacao betaalt. Met aandacht voor de cacao zelf. De smaakdiversiteit afhankelijk van de herkomst en de fermentatie.

omnom winter limited cadeaupakket chocolade bean to bar

We weten dat de grote industrie héél goed oplet wat de kleine makers ‘uitspoken’. Dat zelfs onze site, een kleine webshop in het kleine Nederland, de vergaderzalen van grote bedrijven bereikt. Als craft chocolate flink marktaandeel wint zal dat gegarandeerd z’n uitwerking hebben op de supermarktschappen. En zien we hopelijk uiteindelijk prachtige chocolades gemaakt in Madagaskar, Ecuador of Ghana (met tot 7x waarde voor het land van herkomst) of de mooie chocolade van cacao die met de Tres Hombres de oceaan overkomt, allemaal in het supermarktschap. Dan is de keus niet langer tussen marginale verschillen, chocolades met allemaal even weinig cacao, en evenveel suiker, chocolades allemaal uit dezelfde paar grote cacaofabrieken, chocolades met het ene of het andere labeltje. Dan kun je ook kiezen voor echt iets anders als je in de supermarkt voor het schap staat. Het schap met snoepchocolade en de afdeling met craft chocolate.

Wie nu al wil kiezen voor craft chocolate, lees vooral het artikel bij de Volkskrant. (op het blog nog zichtbaar, scroll naar onder / zoek op chocolade) Daar geven we tips. Het gaat niet om promotie van ons als Chocoladeverkopers. Wij krijgen het vanzelf al steeds drukker. We delen er diverse andere verkopers waar je nu al (en soms al jaren) terecht kan.Verder leesvoer:

Verder leesvoer:

De waardering van chocoladeverkopers.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 173 reviews.
0.000 items
Inschrijven wachtlijst We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
Email Quantity We won't share your address with anybody else.