Natuurlijk, als Chocoladeverkopers verkopen wij graag chocolade. Maar dat is voor ons meer dan een willekeurige anonieme reep inwisselen tegen geld, dat we weer kunnen gebruiken om meer chocolade te kunnen kopen.
Belangrijker is de wereld rondom de chocolade. Deze zelf leren kennen, en mensen ermee laten kennismaken. Hoe het gemaakt wordt, waar en door wie. Wie de cacao oogst, hoe het bij de chocolademaker terecht komt, hoe de makers werken, hoe het dan in de winkel komt. Wat goed gaat, wat minder goed gaat, wat de prijs bepaald, hoe de smaak opgebouwd is, en zo voorts en zo verder.
This blog is also available in english.
Vragen over chocolade, door onze klanten
Als chocoladeverkopers zijn we nu een jaar bezig met chocolade, en iets meer dan een half jaar met onze chocolade webwinkel. Daarin leren we beetje bij beetje meer over proeven, productie, cacaoboeren & de verdere wetenswaardigheden uit de cacaowereld.
Omdat de vragen van klanten en geïnteresseerden toch net anders zijn dan onze eigen insteek leek het ons een heel goed idee onze klanten de vragen te laten stellen. Vragen die wij dan weer doorgeven aan de makers.
De eerste vraag die wij hiervoor kregen was van de moeder van Paul, een fan van melkchocolade die geïnteresseerd is in de ethische kant van het chocolade maken. Wil jij een volgende vraag stellen aan de chocolademakers? Stuur je vraag gerust naar ons door!
De eerste vraag:
Wat weet je over de boeren die de cacao voor jullie chocolade produceren?
De precieze tekst die we stuurden was overigens:
Dan uiteraard de antwoorden. Bijna alle benaderde makers werkten mee, en geven in hun eigen woorden antwoord op de gestelde vraag. Omdat we het heel prettig vinden dat ieder op zijn eigen manier en in zijn eigen woorden heeft geantwoord geven we de antwoorden hier zoveel mogelijk integraal door. Omdat dat in het geheel nogal wat leeswerk is presenteren we de antwoorden stuk voor stuk, in de komende weken.
Lees de antwoorden van:
Tibor Szántó: een gelukkige boer zorgt voor beter smakende cacao!
Hoja Verde: de cacaoboeren krijgen een hogere prijs vanwege hun kwaliteit en certificering.
Amma: We lopen tussen de cacao bomen. We planten de bomen. We praten tegen de bomen.
Marou: We bezoeken de huizen van onze boeren geregeld en kennen ze goed.
Erithaj: de wereld van cacao is allereerst een socio-economische realiteit.